networkedblogs

Saturday, 23 February 2013

Kasihan Anak Muda


Sebenarnya simpati aku tengok Anak Muda di kawasan Nibong tebal yang sanggup memasang bendera DAP .Bila ditanya diketawakan saja,mereka kata DAP masyuk bagi lebih PKR kedekut kata mereka.Kedekut yang macam mana? Beri lebih sebenarnya.Terpulanglah ini soal maruah kita bukan perkara biasa-biasa.


Malai si Malai si......................Mungkin lupa..tak mengapa

Sunday, 17 February 2013

Penang ke Kedah #PilihanTepat


Dari segi sejarah, Penang atau Pulau Pinang adalah sebahagian negeri Kedah yang dipajak oleh British daripada Sultan Kedah pada 1786 dengan bayaran sebanyak RM10,000 setahun sehingga sekarang.Cerita ini timbul berikutan larangan Guan Eng telah melarang penggunaan nama ''Penang'' bagi menganjurkan sesuatu program ia mestilah mendapat kelulusan dari beliau untuk penggunaan perkataan ''Penang''

Pertikaian berlaku apabila arahan itu telah dikeluarkan dari mulut Guan Eng sendiri seperti Pulau Pinang itu hak milik beliau dan keluarga.Mengenai implikasi sekiranya Kedah berjaya mendapatkan semula Pulau Pinang, keadaan di negeri itu terutama orang Melayu PASTI akan menjadi lebih baik dari segi ekonomi dan politik.Ini adalah Pilihan yang kita ada dan boleh kita harapkan.Memandangkan disitu terletaknya kubu kuat DAP yang sudah lama telah menjajah orang melayu maka #SN berharap ia diambil semula sebagai langkah yang bijak lagi tepat.

DAULAT TUANKU!!!

Mesra tapi bonzer samseng.Dsai

Malam tadi #sn terserempak dengan Dsai di uptown danau kota,tidak disangka mungkin jodoh tak kemana rasanya.Dsai bermesra dengan orang ramai disitu bersalaman mesra untuk memikat hati rakyat untuk PRU13 ini.Beliau juga sempat memesan jangan lupa undi PR kepada mereka yang beramah mesra dengan beliau.Respon masyarakat hambar ada yang ketawa mengejek beliau dari belakang ''al-juburi'' kata mereka.

Mesra cukup mesra dari air mukanya tetapi yang spoiled BONZER yang mengiringinya itu cukup samseng memberi arahan ke tepi dan sebagainya.Bonzer yang ala samseng itu cukup menjaga Dsai seperti ada ancaman hinggakan orang disitu berasa kurang selesa dengan sikap pengawal peribadi Dsai.Seperti takut sesuatu menimpa beliau mengalahkan pengawal peribadi Sultan.Apa yang menarik hanya sebentar sahaja lawatan kilat beliau disitu dan tiada sambutan meriah oleh masyarakat disitu kerana kurang selesa dengan pengawal peribadi beliau yang lagak agak samseng.

Saturday, 16 February 2013

Apa itu Penabung?

Malam tadi santai di persiaran gurney #sn sambil berborak dengan kenalan yang dikenalkan oleh rakan #sn berborak berkaitan sedikit berbaur politik dan sedikit kerja amal.Mereka ini bergerak melalui Penabung katanya.

Penabung satu pertubuhan sukarelawan yang membantu pergerakan parti politik yang disokong oleh PR.Mereka bergerak ala ala ngo katanya yang membantu gerakan parti politik itu bergerak secara maya dan ativiti turun padang.

Apa yang menarik mengenai Penabung ini dikatakan penubuhan ini terjadi hanya memperbodohkan bung mokhtar iaitu ahli Parlimen kinabatangan dengan menyatakan mereka ini peminat bung mokthar maka terjadilah ''Penabung'' hasil nama singkatan ''bung mokhtar''.mereka juga mengatakan bung mokhtar pernah memberi sejumlah wang kepada mereka sebanyak Rm10k untuk membuat 1 program bagi membantu anak yatim dan program itu dilaksanakan dibwh ngo yg bernaung dibawah parti PR.Persoalannya disini apakah benar cerita yang disampaikan oleh ahli Penabung ini? Beliau juga ada memberitahu yang ahli Penabung ini dipantau ahlinya dengan no ahli seperti di twitter mereka menggunakan hashtag bernombor (cth: #Penabung 003) bagi ahli rasmi yang boleh dirujuk keahlian mereka.

Anwar talam 2 muka antara sebab Haron din keluar Pas?


Timbalan Mursyidul am PAS iaitu Tuan Guru Dr Haron Din dikatakan telah keluar dari Pas? Adakah ini amaran lalu telah dikotakan oleh beliau setelah beliau pernah menasihati Anwar ibrahim tentang penggunaan Kalimah ALLAH dalam bible berbahasa melayu?Ini hanya strategi Guan Eng apabila mahu menarik pengundi disabah dan sarawak saja dalam pada masa yang sama Guan Eng telah berjaya menghuru hara kan keadaan apabila melepaskan isu ini kepada Parti PAS dan diberi mandat kepada Anwar Ibrahim supaya strategi Guan Eng ini berjaya.


Didalam blog PR ada menyatakan bahawa pertemuan Haron Din dan Anwar ibrahim pada 7hb feb lalu ada membincangkan tentang isu penggunaan kalimah ALLAH didalam bible berbahasa melayu.Dalam perbincangan tersebut dikatakan mendapat kata sepakat bahawa Anwar Ibrahim bersetuju dengan pendapat Haron Din tetapi lain pula jadinya apabila Anwar dengan lantang mewar-warkan dihadapan masyarakat Kristian bahawa Pakatan akan terus membenarkan kalimah Allah digunakan oleh kafir di sabah baru-baru ini semasa beliau meraikan sambutan tahun baru cina disana.Sebelum ini Haron din juga pernah menyatakan bahawa ketidak puas hati beliau terhadap campurtangan Karpal singh terhadap penggunaan kalimah ALLAH boleh digunakan bagi bukan islam.Sebelum ini Haron din juga pernah menyuarakan pendapat bahawa PAS harus keluar dari kepompong PR ini kerana beliau melihat perjuangan parti itu menyimpang jauh dan teruk apabila berada didalam kumpulan itu. 

Thursday, 14 February 2013

Najib AES Najib Parking METER

Santai di nasi Kandar selepas bermain Futsal ada sorang rakan saya ni memulakan topik.

"Semalam saya ke AGRO bank cawangan Nibong Tebal untuk urusan pinjaman mikro,dan apabila sampai saya mendapati ada sedikit perubahan iaitu meter parking dah di pacak.siap parking terus masuk ke bank masyallah punyalah ramai lalu amik keputusan tunggu diluar bank dulu sambil borak dengan staf bank yang rehat diluar."

(topik mereka meter parking)

"Najib punya keja la ni meter parking letak kat sini,dah terang-terang kita kena bayar,sejam RM 0.40 dah la keja 9jam.Najib ni keja makan duit rakyat ja". luahan marah staf bank tersebut.
                                                                       

Saya fikir kiraan mereka begini:

Cas untuk sejam ialah RM 0.40
Tempoh bekerja adalah 9jam
Jadi sehari RM 3.60
Tempoh bekerja ialah 22 hari sebulan maknanya RM  RM 79.20
Untuk setahun adalah RM 950.40sen 

Patut diorang marah sebab meter parking ni dan SEPATUTNYA salahkan :

1) LIM GUAN ENG ( menteri Pulau Pinang )

2) YANG DIPERTUA MPSP ( Puan Maimunah Binti Mohd.Sharif )

3) bukan NAJIB RAZAK

Pandai dan licik Politik Gila Penang ni,yang membuatkan saya hairan dan terfikir apa yang membuatkan mereka ini BERJAYA untuk menyalahkan orang yang tak bersalah dan saya yakin staf AGRO bank bukanlah datangnya dari yang kurang cerdik dalam bab pelajaran atau penilaian.

Nilai kutipan untuk tempat yang kurang dari 50meter itu dah boleh mencapai denda atau saman yang ditangkap oleh kamera AES dan itu hanya 1 tempat,sekali lagi harus kita memuji/mencaci Pemimpin yang cerdik mengambil wang rakyat dalam pada masa yang sama menyalahkan orang lain.

Selepas PRU13 ni tak mustahil jika MPSP menambah fokus dari 7 jadi 8.


Fokus 1 : Pembersihan dan Kehijauan
Fokus 2 : Mewujudkan Eko-Komuniti
Fokus 3 : Perancangan dan Pembangunan
Fokus 4 : Penguatkuasaan
Fokus 5 : Peningkatan Hasil dan Penjimatan Kos
Fokus 6 : Penyertaan Komuniti Dalam Pengurusan Fiskal
Fokus 7 : Pembinaan Kapasiti Modal Insan
Fokus 8 : ROMPAK SENYAP SENYAP WANG RAKYAT

P/S : Buat Puan Maimunah Binti Mohd.Sharif  fikir-fikirkanlah nasib staf AGRObank NIBONG TEBAL pada hari ini. Sistem PARKING METER yang dilaksanakan ini masih boleh di UBAH atau di sesuaikan ditempat lain ianya sungguh beban bagi yg bekerja makan gaji yang tak seberapa ini.Tidak perlu berbangga dengan pujian LIM GUAN ENG kepada atas kerja kamu.

Tarikh keramat 14FEB

 
Hari ini adalah tarikh Syahidnya Leftenan Adnan dalam mempertahankan negara kita. Genaplah 71 tahun negara kita kehilangan seorang wira. Al-fatihah untuk Leftenan Adnan.
 Pertempuran sengit berlanjutan di Bukit Candu. Semua jenis senjata digunakan, termasuk granet dan senjata automatik. Lt. Adnan sendiri mengendalikan senjata Lewis gun. Dalam kebanyakan kes, askar bertempur dalam pertempuran berhadapan menggunakan bayonet. tetapi, mereka kekal bertahan mengecewakan pihak musuh. Dalam pertempuran yang berikutnya pegawai dan tentera mati. Adnan cedera parah tetapi enggan berundur dan sebaliknya menyuruh orang-orangnya berjuang sehingga ke titisan darah terakhir. Keberaniannyalah yang menaikkan semangat juang orang-orangnya untuk bertahan bersunguh-sungguh.di dalam keadaan kacau bilau pertempuran, tubuh Korporal Yaakob(satu-satunya yang selamat) jatuh di atas timbunan mayat rakan-rakan seperjuangannya yang telah mati ditembak tentera Jepun. Beberapa detik sebelum itu dia dapat melihat dengan mata kepalanya sendiri bagaimana Leftenan Adnan dari Rejimen Askar Melayu berserta beberapa orang anak-anak buahnya yang lain akhirnya berjaya ditawan Jepun. Leftenan Adnan berusia 27 tahun ketika kejadian ini berlaku...Sejak pagi semalam lagi tentera Jepun telah menumpukan serangan bedilan bom, mortar berat dan bedilan meriam ke kawasan Pasir Panjang kerana mereka tahu, inilah kawasan terakhir yang perlu mereka tawan sebelum Singapura jatuh ke tangan mereka. Pihak British mempertahankan kawasan secara habis-habisan kerana kawasan tanah tinggi ini menghadap ke arah utara Singapura serta merupakan jalan ke arah Alexandra di mana letaknya depot senjata serta hospital tentera, serta kepentingan lain milik British.


Divisyen Chrysanthemum Tentera Imperial Jepun di bawah pemerintahan Leftenan Jeneral Renya Mutaguchi telah diperintahkan untuk menghadapi 'C' Coy. 'C' Coy merupakan sebuah pasukan yang membentuk Batalion Pertama dan Kedua Kedua Rejimen Askar Melayu Rejimen British 2nd Loyals dan Briged 44th Indian. 'C' Coy berserta Leftenan Adnan Saidi telah ditempatkan untuk mempertahankan Perkampungan Pasir Panjang. Mereka telah memberi tentangan yang hebat kepada Tentera Jepun sehingga tentera Jepun dari Divisyen Chrysanthemum yang terkenal kerana kehebatan serta kehandalan mereka berperang terpaksa berundur.

Pada tengah malam semalam, Leftenan Adnan telah diperintahkan oleh Kepten H.R. Rix untuk berpindah ke sebuah tapak pertahanan baru. Mereka telah bertahan di sebuah kilang memproses candu kepunyaan pemerintah British di kaki sebuah bukit di Pasir Panjang.

Seramai 42 orang anggota Batalion pertama dan Kedua Rejimen Askar Melayu bertahan di situ tanpa air, makanan serta bekalan senjata tambahan. Di dalam keadaan terdesak, Leftenan Adnan telah memerintah anak buahnya untuk memperkukuhkan benteng pertahanan mereka dengan beg pasir. Dia tahu, jumlah tentera Jepun yang akan datang menyerang terlalu banyak jumlahnya dibandingkan dengan jumlah tentera di bawah pimpinannya.

Pada tengah hari 14 Februari, pihak tentera Jepun akhirnya menyerang Rejimen Askar Melayu yang sedang bertahan di Bukit Chandu. Sekumpulan anggota tentera Jepun yang menyamar sebagai anggota tentera Punjabi datang mendekati mereka. Sebelum sempat mereka dapat mendekati kawasan yang dipertahankan oleh 'C' Coy, Leftenan Adnan yang telah ditugaskan untuk mempertahankan bahagian utara kawasan tanah tinggi ini sudah dapat menghidu helah yang telah dilakukan oleh tentera Jepun. Tentera Punjabi itu dilihatnya sedang mara bergerak dalam kumpulan berempat dan bukannya bertiga. Leftenan Adnan yakin, apa yang dilihatnya itu adalah satu helah yang dilakukan oleh tentera Jepun, kerana pasukan tentera di bawah pimpinan British tidak mungkin akan melakukan kesilapan yang besar seperti yang dilihatnya pada ketika itu. Terus dia mengarahkan agar tembakan dilepaskan bertubi-tubi ke arah tentera Jepun yang sedang menyamar ini.

Seramai 20 anggota tentera Jepun telah mati serta cedera di dalam serangan ini. Perkara ini telah membuatkan tentera Jepun mengamuk, lantas membalas dengan serangan tembakan bertubi-tubi ke atas Rejimen Askar Melayu.

Rejimen Askar Melayu telah berjuang dengan berani sehingga titisan darah yang terakhir walaupun mereka terpaksa berhadapan dengan tentera Jepun dengan menggunakan jumlah peluru yang terhad. Maka begitulah hendaknya semangat "Ta'at dan Setia" yang begitu kental di dalam jiwa mereka.

Tubuh Korporal Yaakob kaku tatkala dia berpura-pura mati di atas tubuh seorang rakannya yang telah mati ditembak pada bahagian lehernya. Korporal Yaakob dapat mencium bau hanyir darah yang masih mengalir hangat dari bahagian leher kawannya itu. Begitu meloyakan sehinggakan dia merasa seperti mahu muntah di situ juga. Sebelum Korporal Yaakob rebah di dalam kekalutan pertempuran tadi, dia dapat melihat Kapten Rix terbunuh bersama 12 orang tentera Melayu yang lain yang telah berjuang bermati-matian dengannya.

Kini, dari posisinya Korporal Yaakob dapat melihat keadaan Leftenan Adnan yang cedera parah diheret dan disepak terajang oleh tentera Jepun yang sedang marah menggila pada ketika itu. Mereka betul-betul ingin membalas dendam ke atas kematian rakan-rakan mereka yang telah mati ditembak oleh Leftenan Adnan serta anak-anak buahnya yang lain. Enam orang anggota tentera Melayu yang berjaya ditawan terus diikat, lantas ditikam dengan bayonet oleh tentera Jepun sehingga mati. Suara anggota tentera Melayu yang telah mengerang kesakitan di dalam saat-saat akhir hidup mereka terus berdengung di dalam kepala Korporal Yaakob. Dia tidak dapat melakukan apa-apa kecuali terus berpura-pura mati.


Tubuh Leftenan Adnan yang lemah itu kemudian diserkup dengan guni. Kakinya di gantung ke sebuah pokok ceri berdekatan dengan sebuah rumah banglo di Pepys Road. Kemudian, tanpa sebarang pertimbangan, tentera Jepun telah menikam tubuh Leftenan Adnan berkali-kali sehinggalah tubuhnya berhenti bergerak. Kaku. Titisan darah yang pekat mula membasahi kain guni yang menutupi tubuh Leftenan Adnan. Seorang pegawai tentera Jepun mengeluarkan balutan kain guni pada tubuh Leftenan Adnan. Dia mengambil pisaunya lalu leher Leftenan Adnan dikelar. Darahnya menitik dengan deras ke tanah.Pegawai tersebut lalu memerintahkan anak-anak buahnya supaya memberi amaran kepada penduduk-penduduk tempatan supaya jangan menyentuh mayat Leftenan Adnan juga mayat-mayat askar Melayu yang lain untuk dikebumikan. Jika tidak padah jadinya nanti!

Peristiwa Pertempuran di Bukit Chandu merupakan pertempuran terakhir sebelum Singapura akhirnya jatuh ke tangan Jepun. Pada 15 Februari 1942, Leftenan-Jeneral A.E Percival dari Pakatan Tentera British akhirnya menyerah kalah kepada Leftenan-Jeneral Yamashita Tomoyuki dari Tentera Imperial Jepun di bangunan Kilang Ford di Bukit Timah. Penyerahan Singapura kepada Jepun ini menandakan tamatlah ikatan Malaya dan khususnya Singapura kepada Kerajaan Britih yang telah memerintahnya selama lebih seabad lamanya sebelum ini.


Pada hari yang sama, bendera Union Jack diturunkan lantas bendera Matahari Terbit atau Hinomoru dikibarkan di sebatang tiang bendera berdekatan dengan bangunan Cathay, bangunan yang tertinggi di Singapura pada waktu itu.


Ketika Jepun mengambil alih Singapura, tahun 1942 telah ditukar menjadi tahun 2602 mengikut kalendar yang digunakan oleh Jepun. Jam-jam pula diubah agar mengikut masa yang sama di Tokyo.

Sejak dari hari itu, Singapura dinamakan mereka 'Shonan-to', Malaya pula 'Malai' atau 'Maraiee' dan Pulau Pinang pula 'Tojoto'. Maka kini bermulalah penjajahan Jepun ke atas bumi Malaya dan Singapura!

*Keberanian sera kepahlawanan Leftenan diakui sendiri oleh Empayar British dan juga Empayar Jepun, sehinggakan General Yamashita yang dikenali sebagai Harimau Malaya menyatakan “jika terdapat 10 orang Leftenan Adnan, belum pasti Malaya jatuh ke tangan Jepun”

NIBONG TEBAL Belia 4B dan Anak didik BN

Semalam ternampak saudara idziady ni ke hulur hilir jalan kaki dan pegang surat ingatkan kad kahwin rupanya BR1M.2.0.Untung sungguh Posmen area ni mudah kerja.Saudara idziady ini memang suka buat kerja amal kawasan Taman sempadan Nibong tebal ni jadi sesuai la apa yang selalu beliau ingatkan kepada anak-anak muda sekitar sini iaitu ''Jangan tanya apa yang kerajaan boleh bagi kat kita,Tanya diri kita apa yang kita boleh sumbangkan kepada bangsa'' lebih kurang macam tu bunyinya.kadang ada juga nasihat si idziady ni supaya jangan paksa diri tapi ini hobi kata nya.Respon apabila dia berjumpa sendiri dengan jiran adalah lebih baik kata dia ''macam tadi ramai yang bagi respon ok pada BN kalau aku tak pi tadi kita taktau''.Apa pun tahniah Belia 4B kerana ada anak muda seperti ini rajin dan ikhlas dalam aktiviti kemasyarakatan.

















Salam Perkenalan dari #SuaraNibong



Alhamdulillah akhirnya terbina juga blog ini dikala sudah lama tidak memegang keyboard.Blog ini terhasil atas dasar keprihatinan saya kepada suara anak tempatan iaitu di Nibong Tebal Pulau Pinang.Blog ini juga tiada kaitan dengan mana-mana Pertubuhan yang menyokong laman blog ini cuma hanya niat ingin bersuara didalam media maya ini sahaja.Terima kasih dan salam perkenalan.