Monday 30 September 2013

Halau Melayu Keluar Pulau Pinang lagi!


Majlis Pendekar Malaysia (MPM) mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak campur tangan bagi menangani isu penempatan sebanyak 300 keluarga yang bakal dirobohkan di Kampung Permatang Damar Laut, Bayan Lepas di sini.

Presidennya, Tan Sri Omardin Mauju berkata, campur tangan itu perlu bagi menangkis sikap sesetengah pihak yang cuba membebankan rakyat demi mengaut keuntungan sendiri.
Selain itu, katanya, tindakan berkenaan juga mampu mengekalkan orang Melayu di kawasan tersebut supaya tidak lenyap ditelan pembangunan.

"Saya bukan ahli politik tapi saya dipanggil orang kampung ini untuk membela nasib mereka yang kini dalam dilema, malah mereka yang tinggal di sini bukan sahaja orang Melayu, tetapi ada keluarga India dan Cina.

"Ada antara mereka yang tinggal di sini hampir 100 tahun dan diarah keluar dalam tempoh 90 hari bermula 21 Ogos lalu dengan wang pampasan sebanyak RM20,000. Mana ada rumah dengan nilai yang mereka tawarkan di negeri ini?" katanya ketika ditemui pemberita di sini hari ini.

Menurutnya, Ketua Menteri, Lim Guan Eng harus memainkan peranan dalam isu itu supaya rakyat yang memberi mandat kepada beliau mentadbir negeri ini tidak ditindas.

"Saya akan berjumpa dengan Guan Eng untuk membincangkan isu ini selain membawa penduduk kampung terlibat berjumpa Perdana Menteri dalam tempoh terdekat supaya mereka mendapat penyelesaian sepatutnya," katanya.

Terdahulu hampir 300 orang di Kampung Permatang Damar Laut mengadakan bantahan aman terhadap pemaju yang ingin meroboh kawasan penempatan mereka bagi membina sebuah gudang menyimpan barang.

Rata-rata mereka yang terdiri daripada golongan nelayan dan buruh meluahkan rasa tidak puas hati dengan kadar pampasan yang ditawarkan memandang mereka sudah lama menetap di kawasan itu.

No comments:

Post a Comment